„ŽIVOT MEZI KAMARÁDY, ANEB ŠKOLKA PLNÁ ZÁBAVY“
Motto: „Všechno, co opravdu potřebuji znát, jsem se naučil v mateřské škole.“
„Hurá do školky“
„Třída plná kamarádů“
„Já a moje značka“
„Sklízíme na zahrádce“
Budeme si zvykat na odloučení od rodičů, na novou autoritu, na společnost vrstevníků. Naučíme se respektovat pravidla soužití v MŠ, řešit neshody klidnou asertivní cestou a postupně si vytvářet pozitivní vztah k mateřské škole. Činnost bude zaměřena na vytváření kladných vztahů mezi dětmi a k utváření přátelství. V tomto měsíci si také začneme osvojovat základní poznatky o jednom z ročních období – podzimu.
„Kouzelné barvy podzimu“
„Kaštánek a jeho kamarádi“
„Podzimní procházka“
„Putování za zvířátky“
Budeme poznávat důležitost přírody a její význam v lidském životě. Jak se starat o „čistotu a zdraví přírody“, jak jí pomáhat a ubližovat co nejméně. Budeme si všímat rozmanitosti a krásy podzimu, znát divoká zvířátka, vědět co můžeme vypěstovat na zahradě a proč bychom měli dávat přednost domácí zelenině i ovoci. Budeme se učit veškeré své pocity, vzbuzené při činnostech v MŠ, pojmenovávat a popřípadě vysvětlovat.
„Počasí“
„Pouštíme draka“
„Listí padá, poletuje“
„Kdo jí hodně vitamínků, nezastoná na chvilinku“
Naučíme se poznávat barvy – starší děti by již měli znát všechny barvy i odstíny (tmavá x světlá), mladší děti alespoň 6 základních barev. Budeme si všímat změn počasí, a jak ovlivňuje nejen nás lidi. Poznáme, že ne každému dospělému máme věřit (cizí lidi na ulici). Jak se starat o sebe a své zdraví, co děláme, když jsme nemocní (vitamíny se stanou našimi kamarády - zahrajeme si na ně), když se dostaneme do nemocnice…
„Výlet za Mikulášem“
„Mrazík čaruje“
„Pečeme cukroví“
„Štědrý večer nastal, koledu přichystal“
Celý tento měsíc bude především zaměřen na přípravu vánoční besídky a na vánoční svátky. Děti se budou učit překonávat svůj stud a trému, aby dovedly předvést, co se v MŠ naučily. Povíme si, proč se Vánoce slaví, zda máme radost z dárků a zda také umíme obdarovávat. Zkusíme si některé zvyky a sami ve školce Vánoce „oslavíme“. Povíme si o zimě – charakteristické znaky, jak se mají v zimě zvířátka a celá příroda. Jak se líbí zima nám, co vše v zimě děláme…
„Vzpomínka na Vánoce“
„Zimní radovánky“
„Co už vím o svém těle“
„V zdravém těle zdravý duch“
V tomto měsíci se ohlédneme za předešlými svátky, Ježíškem, prázdninami… připomeneme si naše prožitky, slavnostní vánoční atmosféru… zda jsou Vánoce něčím výjimečné či nikoliv. Budeme se učit mít radost z maličkostí – užívat si počasí, ať už je jakékoliv (sníh, déšť, slunečno, mlhy, mrazy…). Budeme se vciťovat do situace druhého a to i tím, že si zahrajeme „divadlo“. Předškolní děti se připraví k zápisu - budeme procvičovat co by měly znát a umět, budeme povzbuzovat důvěru dětí v sebe sama a ve vlastní schopnosti, tak aby si také věřili a nebáli se.
„Bylo, nebylo…“
„Pojďte dál, pohádka začíná“
„Hrajeme si pohádky“
„Tři přání“
Tento měsíc bude pro nás celý „kouzelný“. Vžijeme se do rolí princezen, princů…, ale i kouzelníků a čarodějnic. Uvědomíme si, co je pro nás důležité: Jaké přání bychom chtěli, aby se nám vyplnilo? Jaké přání by měl/a bratr/sestra… Posoudíme různé postavy z pohádek – zda se zachovaly správně…, jak bychom se zachovali my? Pomůžeme také s výzdobou kulturního domu a těšíme se na očekávaný karneval.
„Moje první knížka“
„To je krásy na světě“
„Příprava na Velikonoce“
„Když jaro zaťuká“
„Sluníčko se směje“
Všímáme si pučícího jara, přilétání ptáčků… - vše je nové. Získáme představu o významu a tradicích Velikonoc, vyzdobíme si jarní školku různými výtvarnými technikami. Zjistíme, zda nám i ticho může „dělat dobře“. Zkusíme si uvědomit vlastní sílu a síly v okolí: např. předmětů – dveře, auta… Budeme si povídat o svých oblíbených knihách a knižních hrdinech a také si o nich číst.
„Pozor, stát, červená“
„Jedem, jedem z kopečka, hvízdají nám kolečka“
„Máme rádi zvířata“
„Rozvíjej se poupátko“
Budeme poznávat domácí zvířátka a jejich mláďata, povídat si o jejich užitku pro člověka…, všimneme si, jak rostou kytičky – když mají dobré x špatné podmínky - mají něco společného s člověkem? Tento měsíc si zopakujeme, jak chodíme po ulici a rozebereme různé situace v silničním provozu, které si „procvičíme“ i ve městě. Začneme jezdit na plavání – proto si zopakujeme pravidla chování a bezpečnosti při plaveckém výcviku, snažíme se u dětí vytvořit kladný vztah k vodě. Budeme porovnávat život na městě a vesnici, jak moc je odlišný, výhody i nevýhody obou míst…
„Moje rodina“
„Moje maminka je nejkrásnější“
„Ráno, poledne, večer“
„Tady bydlím“
Posílíme a upevníme vztahy k vlastní rodině i domovu - děti budou nacvičovat na besídku ke Dni matek, vyrábět pro maminky dárky, po plaveckém výcviku se všichni rádi vracíme domů… - vše vyvrcholí slavnostní besídkou pro maminky, tatínky i ostatní příbuzné. Naučíme se znát časový sled dne – ráno x poledne x večer, včera x dnes x zítra…
„Děti mají svátek“
„Těšíme se na prázdniny“
„Vítáme léto“
„Poslední zvonění“
V tomto měsíci budeme slavit Den dětí – proto dáme dětem možnost, „utvořit“ si svůj ideální den v MŠ (případně i více) a v případě přání, která nebude možné splnit… vysvětlíme, proč to není možné. Budeme si povídat a zjišťovat, zda se mají děti na celém světě stejně. Také tento měsíc přivítáme léto a popovídáme,… si o něm. Před prázdninami si řekneme, jaká na nás mohou číhat nebezpečí, jak si dát na sebe pozor, co dělat můžeme, co nesmíme, co s doprovodem dospělého…